Proč chci aplikovat GTD do mého života a co to vlastně je?

11. září 2015 v 23:39 | Jakub Král |  Getting Things Done

Metodu GTD vynalezl člověk jménem David Allen a popsal ji v knize Getting Things Done, u nás Mít vše hotovo. Jde o metodu osobního time managementu, která se skládá z několika návyků. Díky těmto návykům dokážeme mít úkoly a nehotové záležitosti více pod kontrolou, což přispívá k menší míře stresu.

Letové hladiny v GTD

Getting Things Done vám nepomůže jenom zorganizovat si úkoly a vyprázdnit si tak hlavu. GTD zkoumá také naší práci a to hned v několika rovinách. David Allen to přirovnává k nadmořské výšce.
  • Nad 50 000 stop: Život
  • 40 000 stop: Vize na 3-5 let
  • 30 000 stop: Cíle na příští rok až dva
  • 20 000 stop: Oblasti zodpovědnosti
  • 10 000 stop: Aktuální projekty
  • Vzletová dráha: Aktuální aktivity
Tomuto rozdělení se budu věnovat v některém z příštích článků, nyní jenom trochu podrobněji o co jde. V podstatě bych to mohl přirovnat k seznamu jako třeba "50 věcí, které chci stihnout během svého života".

Vzletová dráha: To jsou v podstatě všechny aktuální úkoly k dokončení. Můžou to být třeba telefonáty k vyřízení, emaily, které si žádají vaší pozornost apod. Podle Allena jde o práci tak na 300 až 500 hodin.

10 000 stop: Abyste věděli o čem je projekt, musíte vědět, že projekt je něco, co k dokončení vyžaduje více než jeden další krok. Všechny úkoly a záležitosti, které jste si napsali u vzletové dráhy jsou "další kroky". Za těmito kroky stojí projekty. Tomu se také budu věnovat v některém z dalších článků.

20 000 stop: Oblasti zodpovědnosti si můžete splést s životními rolemi, ačkoliv spolu úzce souvisejí. Životní role, v mém případě, je student, syn, obchodník, redaktor atd. Oblasti zodpovědnosti souvisejí s vaší prací i osobním životem. V práci to může být třeba strategické plánování, marketingový plán apod. V osobním životě naopak zdraví, finance, rodina. Jsou to zkrátka části vašeho života, u kterých cítíte nějakou zodpovědnost za jejich výsledky.

30 000 stop: Každý z nás by si měl určit své cíle. Lepší je si určit dlouhodobé a ty rozdělit na krátkodobé, na kterých lze pracovat a posouvat se směrem k nim. Proto si v této letové hladině musíte určit vaše cíle na rok až dva.

40 000 stop: Zde si můžete určit dlouhodobější cíle a to na tři až pět let.

50 000 stop: Poslední letová hladina je nejtěžší na určení. V podstatě jde o smysl našeho života. O to, proč na tomto světě jsme a co je naším posláním. Je možné, že si tuhle otázku pokládáte, ale stále nemáte odpověď. To je normální, ani já na tuhle otázku neznám odpověď.

Základní návyky v GTD

Vytvořte si INBOX. Inbox nebo-li vstupní schránka je místo, kam si budete zaznamenávat všechny nápady, myšlenky a úkoly, které se k vám během dne dostanou. Díky tomuto návyku si udržíte pořádek v hlavě a budete vědět, že vše máte někde napsané. V mém případě mám celkem tři vstupní schránky. Prvním z nich je zápisník Moleskine velikosti S. Ten používám když mám čas si záležitost v klidu zapsat. Druhým inboxem je můj iPhone, který používám zejména v běhu, když lítám ve městě apod. Poslední je fyzická plastová schránka na pracovním stole. Do ní přicházejí všechny fyzické materiály.

Inbox je potřeba vyprázdnit. Kdybyste si ale do inboxu jenom zapisovali a záležitosti nezpracovávali, vaše hlava by měla tendenci si začít všechno opět pamatovat a to přece nechceme. Během zpracování položek ze vstupní schránky nejde o jejich splnění. Jde pouze o to, abyste se u dané záležitosti zastavili, zeptali se "Co to je?", "Je to projekt?", "Jak vypadá úspěšný cíl, abych si mohl věc odškrtnout jako splněnou?". Pomoct se zpracováním vám může následující GTD diagram, který si vysvětlíme někdy příště.

Kontexty jsou skvělým nástrojem a podle mě nejužitečnějším v GTD. Ke každé nehotové položce na vašem seznamu dalších kroků byste měli přiřadit kontext. Co může být kontextem? Třeba počítač, doma, kancelář, ale také osoby. Jde v podstatě o nástroje, které potřebujete k dokončení daných úkolů. V mém případě by třeba u úkolu "Odepsat na email ředitele", byl kontext počítač, protože tento úkol mohu splnit jenom u počítače. Díky kontextům se přestanete stresovat záležitostmi, které lze splnit jenom v kanceláří, když jste doma.

Pravidlo 2 minut je dalším výborným pomocníkem. Jde o jednoduché pravidlo. Pokud nějaký úkol zabere méně než 2 minuty, udělejte to hned. Je to lepší než záležitost zakládat do systému.

Týdenní hodnocení je čas, kdy musíte projít všechny seznamy dalších kroků, projektů a někdy/možná. Jednak si v nich uděláte pořádek, ale hlavně nebude mít vaše hlava tendenci si začít opět všechno pamatovat.

Proč jsem začal aplikovat metodu já?

O mětodě jsem slyšel spoustu pozitivních i negativních komentářů. Nicméně jsem se jí rozhodl vyzkoušet, protože mě zaujal systém výše zmíněných kontextů, který mi dával smysl. Koupil jsem si knihu a začal metodu pomalu aplikovat. Nejzásadnějším zlomem byla fáze prvotního sběru, během které jsem z hlavy vysypal všechno co mě trápí, všechny nehotové záležitosti, úkoly atd... Ten pocit prázdné hlavy a uvolnění se byl k nezaplacení. Ačkolikv mi některé návyky u GTD dělají stále problémy, metodu jsem si oblíbil a zatím se mi daří jí aplikovat do mého života.

A jak jste na tom s GTD vy? Jak si organizujete čas a úkoly? Napiště mi do komentářů váš způsob organizace. Budu rád za různé úhly pohledu od jiných lidí!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Проститутки Киева Алена 24 года Проститутки Киева Алена 24 года | Web | 10. února 2019 v 18:43 | Reagovat

Разве можем мы друг без друга?  Proč chci aplikovat GTD do mého života a co to vlastně je?.

Проститутки Киева https://sexkiev.xyz/intim/319-alena  Алена 24 года  :-x
Изящная и сексуальная куколка, которую ты так долго искал. Мое ухоженное страстное тело не оставит тебя равнодушным. Предлагаю только качественный отдых,и сделаю все чтоб ты приехал повторно. Комфорт, хорошее настроение, конфиденциальность гарантирую.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama